Followers

Monday, August 24, 2009

Sebelum,hari pertama dan hari k2....

Hari sebelum berpuasa..

Pagi itu dalam pukul 11 pagi,aku,ibu,akak, adik g KL..
turun dekat Sogo..shopping2 raya...
Akak yang sanggup pulang kerumah untuk memulakan 1st puasa di kampung..
fuh!..memang agak meriah lah permulaan puasa pada tahun ini..
sudah lama agaknya..aku tidak pulang ke kampung halaman.
Kami memulakan perjalan dalam pukul 2 petang,selepas ayah menjemput kami di depan sogo..
sampai kat pahang..dalam pukul 5 lebih..
Petang itu,keadaan lagi menjadi huru-hara...dengan kehadiran sanak saudara yang baru pulang dari asrama..
wah!dah besar panjang budak2 nieh...

Hari 1st berpuasa...

Aku bermula kan dengan bismillah...
bersahur di rumah Tokmak..memang syok..kul 3.30 pagi lagi.ibu dan tokmak da mula masuk dapur.

Den pada pukul 4 pagi..da mula bersahur..
sume berkumpul dekat 1 meja..
awal kan..aish..
Lepas sahur..kiteowng sume berkumpul depan tb..
menonton cite hantu...
seram2..
den selepas masuk waktu subuh...
aku dibuai mimpi.....

Pada pukul 2 petang pulak..
Amen datang menjemput aku..kiteorang gi kedai pakngah..
wah...pakngah dengan makngah tengah siap2 kan barang...untuk berniaga di bazar ramadhan
"yeah!tiap2 tahun...xsah ah,aw aku gan akak tolong menyemak kan tempat dyeowng tuh..hehehe"

1st tyme dalam hidup aku..haaa...kupas"nyok"@kelapa..
susah jugak lah..tangan aku bukan lah kuat sangat..aish..
parah2..tapi pengalaman=)

Dalam pukul 3.30..Dyeowng da gerak ke bazar...
wah..suasana disitu agak..sunyi...
Den dalam pukul 4.30...tempat tuh xdah sunyi..
fuh...lenguh tangan aku tolong dyeowng...
Tapi..besh2 ah=)

Jam da menunjuk pada pukul 7.24
Sudah waktu nya..berbuka..
Macam biasa..sume berkumpul di meja..
Sebelum aku gerak gan amen..ke kedai...
ibu ajar aku macam mana nak buat "tepung bungkus"
wah..fav aku kowt..
aku belajar tyme 1st puasa..wah..besh2=)

Tyme berbuka lah..baru aku dapat rasa kueh yang aku buat..
dap2
seyesh..heee~

Hari k2 berpuasa

Selepas kami bersahur...ibu suruh bersiap...untuk balik..
aish...berat hati nieh..
cz bukan selalu dapat rasa macam nieh..

Den..tiba-tiba...
tidak pernah aku rasa macam nieh..
hummm..kerinduaan melanda...
rindukan abang aku yang berada di perantauan...
semalam aku dapat melepaskan rindu ini...walaupun sekejap..abang coll..=)
no yang naik kat hp aku"0301"
pelik kan...
tapi rupa2 nya..abang....

BERSAMBUNG.....

No comments: